Intervju med Mikael Bergholm, MPB Invest

Som snabbfotad junior i början av åttiotalet var han en offensiv badmintonspelare på Europanivå. Idag, några kilo starkare, är nästa utmaning att bestiga Kilimanjaro.

Stark drivkraft, förmåga att fokusera och kunna tänka långsiktigt har varit viktiga egenskaper i Mikael Bergholms såväl idrottsliga som yrkesmässiga karriär. Han uttrycker en okuvlig vilja både i kroppsspråk och i ord. Mikael Bergholm har aldrig sett problem som hinder, utan som affärsmöjligheter.

– Om andra ser något som ett problem, ser jag det som en möjlighet att lösa det för att på så vis få ett försprång och hitta nya affärsmöjligheter, säger Bergholm med ett leende.

Det är tydligt att han ser tuffa utmaningar både som roliga och inspirerande. Kanske var det därför som han i början av 1990-talet, samtidigt som han arbetade intensivt som framgångsrik bilförsäljare, läste till fastighetsmäklare. Som färdig mäklare 1992 blev han snabbt delägare i Svensk Fastighetsförmedling med citybutiken i Göteborg.

– Då var vi två personer. När jag sålde alla mina butiker mellan åren 2007 – 2009 var vi cirka 100 anställda, hade ett försäljningsvärde på 5 miljarder och provisioner på 100 miljoner. Det är de erfarenheterna och den kompetensen jag använder mig av i mina uppdrag för MPB Invest.

Bergholms nästan 20 år långa karriär inom Svensk Fastighetsförmedling visar att han ser förändring och företagskultur som betydelsefulla drivkrafter för att lyckas. När han år 1999, efter att ha byggt upp citybutiken i Göteborg, fick möjlighet att köpa ett kontor i Borås tog han den trots att mycket talade emot affären. Borås var omöjligt sa alla.

– Genom att köpa upp en konkurrent samt vara först med att gå från svartvita radannonser till större annonser i färg, fick jag fart på försäljningen. Visst fanns det mäklare i Borås som tyckte att färgannonser bara gynnade tidningen. Själv ansåg jag att det gynnade spekulanterna. Det tyckte spekulanterna tydligen också. Efter 18 månader hade vi en marknadsandel på 22 procent, skrattar Mikael.

Historien är talande för Mikaels sätt att utveckla affärer och marknad. Han bryter mot ingrodda traditioner och vågar testa nya idéer. Dessutom är han duktig på att få sina medarbetare att brinna för samma vision som han själv. Under alla hans år som arbetsgivare har ingen någonsin sagt upp sig.

– Jag är nog bra på att få anställda att sträva efter samma mål och sedan ge dem rätt verktyg för att kunna anta sina egna och mina utmaningar. En affärsidé kan vara aldrig så bra, men utan god företagskultur kommer den inte att gå att genomföra.

Framgången med Borås sporrade Mikael till nya kamikazeprojekt. I Helsingborg köps Svensk Fastighetsförmedling upp av en dominerande konkurrent. Det hindrar inte Mikael från att öppna upp nytt kontor både där och i Höganäs. Efter 2,5 år går butikerna lysande och säljs till de anställda som varit viktiga för framgången.

Så där fortsätter det. Nya butiker köps i Göteborg som alla går mycket bra. Till och med så bra att en av butikerna år 2005 blir årets butik inom Svensk Fastighetsförmedling. Som störst i Göteborg ser Mikael Stockholm som nästa utmaning. År 2005 köper han butiken på Södermalm och snart därefter öppnar han nytt i Hammarby sjöstad och köper butiken på Kungsholmen. Allt med goda resultat.

Bergholms framfart har naturligtvis inte passerat Svensk Fastighetsförmedlings ledning och styrelse obemärkt. Redan 2001 blir han ledamot, 2005 vice ordförande och 2006 ordförande.

– Som ordförande började jag direkt driva den obekväma men nödvändiga frågan att gå från en frivillig kedja till franchisekoncept.

Mikael berättar om tuffa förhandlingar både internt men också externt med både industriella samt finansiella tänkbara köpare och till slut med den norska banken DNB Nor som sedan köper Svensk Fastighetsförmedling. Efter taget beslut och en hektisk roadshow, för att besöka alla butiker under våren 2007, är det positiva gensvaret nästan fullständigt på bolagsstämman i juni.

– 99,8 procent av alla butiker ville nu vara med som franchisetagare. Det var 50 procent fler än bara några månader tidigare.

År 2009, efter 17 år inom Svensk Fastighetsförmedling, tycker Bergholm att det är dags att gå vidare. Han har sålt alla sina butiker och hans uppdrag i styrelsen löper ut. Tid för eftertanke är tanken. Men han hinner inte tänka länge förrän mäklarföretaget M2 ringer.

När Mikael i januari 2010 övertalats av ägarna att vända företaget rätt har man två anställda och röda siffror. Ett år senare har 45 anställda uppnått näst intill break even genom att utmana marknaden med bl a fast pris som ett nytt koncept för branschen. Dessutom har man på den korta tiden lyckats få igång lyckosamma samarbeten med bland annat Nordea, Bilia och Independia.

– Framgången med M2 tror jag i stor utsträckning berodde på att jag lyckades skapa en bra företagskultur där människor trivdes och visste vad de skulle göra.

Sedan M2 är det emellertid slut med mäklarbranschen för Mikael. Nu arbetar han med exploatering av tomter och fastigheter. Dessutom satsar han tid och kraft på MPB Invest.

– Med MPB Invest vill jag använda all min erfarenhet och mina nätverk för att hjälpa företag som behöver just min kompetens. Det är en utmaning på lång sikt, avslutar Mikael Bergholm.

Namn: Mikael Bergholm

Ålder: 47 år

Intressen: Sport i alla dess former. År 2009 satte jag Svensk Fastighetsförmedlings flagga på Mont Blancs topp efter att ha fått Erik H Lundgrens resestipendium av dem. Nu hoppas jag snart kunna sätta MPB Invests flagga på Kilimanjaros topp.

Styrkor: Stark drivkraft, lätt för att fokusera, stort engagemang samt respekt för egen och andras integritet.

Svagheter: Har haft svårt för att lyssna men blivit mycket bättre på det. Detsamma med min kaxighet – har blivit mer ödmjuk med åren. Men jag har, på gott och ont, fortfarande kontrollbehov.

Udda uppdrag: Hjälpte svensk reining (westernridning) att gå från illa sedd sport till medlemskap i Svenska Ridsportförbundet samt deltagande vid VM i Aachen 2006.

Motto: Kortsiktiga vinster är oftast långsiktiga förluster.